Projekt
"Łódź w oczach Przedszkolaków"
Drodzy Rodzice,
zapraszamy serdecznie do zapoznania się ze szczegółami realizacji projektu "Łódź w oczach Przedszkolaków" na terenie naszego Przedszkola
Poniżej zamieszczamy regulamin naszego projektu dla zainteresowanych łódzkich przedszkoli
W roku szkolnym 2022/2023 na terenie przedszkola realizowane są dwie innowacje innowacje pedagogiczne o charakterze programowym:
1. "Kodowanie przez zabawę"
2. "English is fun"
W okresie od 1 września do 30 listopada 2021roku na terenie przedszkola realizowany był projekt "Na tropie przyrody". Jest to projekt dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności- Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO na lata 2021-2030. Celem projektu byłozbliżenie dzieci do świata przyrody
- rozwijanie poczucie troski i odpowiedzialności za jakość życia na Ziemi
- pogłębienie wiedzy na temat roślin oraz kształtowania mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą
- nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt
- wielozmysłowe poznawanie przyrody w trakcie zabaw i różnorodnej działalności
W maju 2021 roku nasze przedszkole brało udział w projekcie przyrodniczym Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego "Zazieleniamy Łódź", w ramach którego otrzymaliśmy sadzonki, które zostały posadzone przy udziale dzieci w naszym ogrodzie przedszkolnym
Pedagogika Planu Daltońskiego
Wdrażana we wszystkich grupach przedszkolnych od września 2017 roku.
Pedagogika Planu Daltońskiego polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów a więc zrywa z tradycyjnym sztywnym klasowo lekcyjnym systemem nauczania. Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1957) która przedstawiła swą koncepcję w książce pt. „Wykształcenie wg planu daltońskiego”. Koncepcja zyskała popularność dlatego, że umożliwiała dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości ucznia, wdrażał dziecko do polegania na sobie, budził inicjatywę i samodzielność, zarówno w działaniu jak i myśleniu, wyrabiał poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, zmuszał do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy.
Trzy główne zasady Pedagogiki Planu Daltońskiego
1. Nauka odpowiedzialności
2. Nauka samodzielności
3. Nauka współpracyEdukacja daltońska przede wszystkim umożliwia dzieciom:
- swobodę w wykonywaniu działań
- naukę odpowiedzialności za siebie i za innych
- zapewnienie realizacji działań we własnym tempie i czasie
- możliwość włączenia w różnego rodzaje aktywności jednocześnie
- naukę respektowania innych
- naukę umiejętności oceniania swojej pracy i współpracy z innymi
W Pedagogice Planu Daltońskiego przestrzeń organizujemy tak, aby zwizualizować proces. Poczucie odpowiedzialności będzie stymulowane wtedy, gdy dzieci będą mogły planować i ukończyć swoją pracę kontrolując jej postępy.
Wizualizujemy tablicę obecności:
Każdego poranka dzieci zaznaczają w ustalony sposób swoją obecność w przedszkolu na tablicy obecności, odznaczają natomiast gdy wychodzą do domu.
Wizualizujemy dni tygodnia:
Stosowanie systemu kolorów dnia. Każdy dzień tygodnia ma swój kolor . Dzięki temu, że każdy dzień oznaczony jest kolorem, nawet najmłodsze dzieci mogą zdobywać umiejętność identyfikowania dni tygodnia, zanim jeszcze nauczą się rozpoznawać lub odczytywać ich nazwy.
Wizualizujemy program dnia:
Poprzez wizualizację programu z „dziennymi rytmicznymi kartami”, dzieci czują się odpowiedzialne za dzienny program i uczą się planować pracę. Dziecko samo będzie mogło pilnować porządku dnia, co w konsekwencji rozbudzi u dzieci poczucie odpowiedzialności. Wystarczy, że dziecko spojrzy na ścianę, na której będzie zawieszony w obrazkach, z papierowym zegarem wskazującym czas rozpoczęcia danego zajęcia- plan. Dziecko samo będzie mogło pilnować porządku dnia - co w konsekwencji również rozbudzi w Nim poczucie odpowiedzialności.
Wizualizujemy zadania przedszkolne:
W grupach przedszkolnych Daltona używamy „tygodniowego przydziału zadań na tablicy.” Nauczyciel wybiera kilka różnych zadań w każdym tygodniu, z którymi dzieci zapoznają się w poniedziałki podczas porannego programu. W ciągu całego tygodnia dzieci wybierają zadanie z „tablicy zadań”. Mogą je zrealizować w dowolnym, wybranym przez siebie czasie, po zajęciach, zabawach, które są realizowane z całą grupą. Na wykonanie zadań dziecko ma tydzień czasu. Po ukończeniu zadania dziecko pokazuje efekt nauczycielce i zaznacza na tablicy ukończenie swojego zadania.
Wizualizujemy współpracę:
Następnym krokiem w rozwijaniu umiejętności dzieci będzie wykonanie zadania w parach. Każdego tygodnia pary będą się zmieniać, co pozwoli dziecku na kontakt i lepsze poznanie kolegi / koleżanki. Dzieci mogą bawić się z przyjacielem / przyjaciółką, ale muszą nauczyć się również bawić z innymi bez wykluczania kogokolwiek.
Wizualizujemy tablicę z obowiązkami porządkowymi:
Z doświadczenia wiemy, że dzieci bardzo lubią pomagać innym, chcą wykazywać inicjatywę, lubią czuć się ważne. Właśnie dlatego, by wspierać i dawać im poczucie odpowiedzialności zadania porządkowe, takie jak: układanie zabawek i przyborów w poszczególnych kącikach zainteresowań, pomoc przy nakrywaniu do stolików i sprzątanie ich po skończonym posiłku, pilnowanie porządku w łazience są powierzane określonym dzieciom.
Wizualizujemy upływający czas - zegar daltoński - spełnia on swoją rolę przy wyznaczaniu czasu na spożywanie posiłków, na zabawę, sprzątanie… bardzo istotną rolę spełnia w czasie wolnym, kiedy dzieci maja czas na zabawę swobodną. Obserwując ruchy wskazówek widzą, że czas ten się kończy.
Wizualizujemy wydarzenia- kalendarz urodzin.
Rola nauczyciela w koncepcji Pedagogiki Planu Daltońskiego
- uświadomienie dzieciom celu i znaczenia danego działania
- ustalenie reguł działania, wyznaczenie granic, jasnego określenia konsekwencji dobrego i złego zachowania
- ukazanie wzorca prawidłowo wykonanego zadania, wyjaśnienie sposobu wykonania zadania (wizualizacja)
- kontrola i korekta (jeżeli jest potrzebna n-l wspiera i podpowiada możliwe rozwiązania)
- kontrola i ocena (docenienie wysiłku włożonego w wykonie zadania)
Program Powszechnej Dwujęzyczności "Dwujęzyczne dzieci"
Realizowany w przedszkolu w roku szkolnym 2016/2017. Od września 2017 stał się on uzupełnieniem globalnej nauki języka angielskiego prowadzonej przez wykwalifikowane nauczycielki.
Program ten ma na celu wprowadzenie dziecka w świat języka angielskiego równolegle do języka polskiego, zarówno w przedszkolu jak i w domu tak, aby angielski nigdy nie stał się dla dziecka językiem obcym.
Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo- muzyczno- ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.
Początkiem przygody z językiem angielskim jest serial "Baby Beetles" dla dzieci do 4 roku życia, natomiast kontynuacją nauki jest seria filmików "Tom and Keri". Niesamowite przygody sympatycznych bohaterów wprowadzają wiele słówek i zwrotów w języku angielskim, które są następnie utrwalane poprzez liczne zabawy w trakcie różnych sytuacji dnia codziennego.