Koncepcja wychowawcza
Wizja przedszkola:
Nasze Przedszkole jest miejscem, które:
- emanuje serdeczną, przyjazną i rodzinną atmosferą,
- jest bezpieczne (fizycznie i psychicznie) dla wszystkich, którzy w nim przebywają,
- wszechstronny rozwój dziecka: umysłowy, społ. – emocjonalny i fizyczny,
- ma zorganizowane bogate, uporządkowane i estetyczne otoczenie (budynek i ogród) pobudzające zmysły, chęć działania i chęć ciągłego w nim przebywania,
- pobudza kreatywność dzieci i dorosłych,
- umożliwia dokonywanie wielorakich wyborów,
- spełnia wszystkie oczekiwania potencjalnych klientów (dzieci, rodziców, pracowników i innych),
- jest otwarte na współpracę z różnego rodzaju instytucjami w bliższym i dalszym otoczeniu,
- jest znane i uznawane w bliższej i dalszej okolicy – jest przedszkolem wiodącym we wszystkich kierunkach jego działalności,
- posiada, tworzy i pielęgnuje tradycje – m.in. XI. 2018r. – obchody 50-lecia,
- pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców - celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
oferuje dzieciom:
- wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną,
- funkcjonalne i estetyczne sale zajęć,
- nowoczesny i bezpiecznie urządzony, kolorowy plac zabaw,
- obszerną literaturę dla dzieci,
- nowoczesne pomoce dydaktyczne do zajęć,
- bezpośredni kontakt z przyrodą, sztuką,
W ramach realizowanego w przedszkolu procesu edukacyjnego:
- preferowane są aktywizujące, twórcze metody i techniki pracy sprzyjające aktywnemu myśleniu i działaniu dziecka, z wykorzystaniem elementów koncepcji pedagogicznych m. in R. Labana, M. Montessori, oraz pedagogiki zabawy,
- poznawane są potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci,
- wspierany jest rozwój dziecka; na bieżąco dokonywana jest diagnoza osiągnięć dzieci,
- prowadzona jest indywidualizacja pracy z dziećmi, która uwzględnia ich zainteresowania, zdolności i potrzeby; dzięki temu każde dziecko ma możliwość osiągnięcia sukcesu,
- stwarzane są warunki organizacyjne, materialne i programowe do rozwijania u dzieci zainteresowań,
- prowadzona jest współpraca ze specjalistami (psycholog, pedagog, logopeda),
- kształtowana jest tożsamość narodowa i regionalna wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej,
- promowany jest zdrowy styl życia; dzieci uczestniczą w wielu profilaktycznych programach edukacyjno - zdrowotnych, myją zęby, na terenie przedszkola, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych przeważającą część czasu spędzają na dworze,
- nauczycielki ukierunkowują swoje działania na wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci.
W Przedszkolu przestrzegane są prawa dziecka, dzięki czemu każdy z naszych wychowanków czuje się bezpieczny, ważny i akceptowany.
W Przedszkolu Miejskim nr 101 w Łodzi w celu wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci funkcjonują czytniki kart magnetycznych. Kupowane przez rodziców przy zapisie dziecka do przedszkola karty magnetyczne są ich własnością, działają one przez cały okres edukacji przedszkolnej ich dziecka.
Rodzice naszych wychowanków są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola, którzy mają na nie bezpośredni wpływ.
Misja przedszkola:
Nasz wychowanek:
- jest pewny siebie i akceptuje siebie takim, jakim jest,
- jest otwarty,
- jest twórczy,
- jest tolerancyjny,
- jest wrażliwy na dobro i zło,
- jest prawdomówny,
- jest wrażliwy na krzywdę innych,
- nie wstydzi się wyrażać swoje uczucia,
- ma poczucie godności w stosunku do siebie i do innych,
- potrafi ocenić postępowanie swoje i innych,
- potrafi rozwiązywać konflikty zgodnie z obowiązującymi zasadami i przestrzegać wspólnie ustalone normy,
- potrafi komunikować się z otoczeniem,
- przestrzega nawyki higieniczne i zachowania prozdrowotne,
- szanuje przyrodę i potrafi ją chronić,
- współdziała w zespole,
- wykorzystuje zdobyte umiejętności do rozwiązywania problemów życia codziennego.
Standardem naszego przedszkola jest samodzielność dziecka, który jest wynikiem realizowanej w przedszkolu w latach 2005-2007 innowacji pedagogicznej „Samodzielny Przedszkolak”.
Nasze przedszkole stwarza warunki do rozwijania u dziecka szeroko rozumianej samodzielności we wszystkich dziedzinach życia. Dlatego też:
- w każdej sali są kąciki odpoczynku,
- organizacja spożywania posiłków - tzw. szwedzki stół daje możliwość nie tylko wyboru produktów spożywanych posiłków, lecz również ich ilości,
- współpracujemy z rodzicami, ich zaangażowanie i niesiona pomoc oraz zaufanie i akceptacja zmian zachodzących na terenie przedszkola utwierdza nas w słuszności podejmowanych działań
- zorganizowane przez nauczycieli otoczenie dziecka sprzyja możliwości wyboru własnej aktywności dziecka, zaspokojeniu jego potrzeb oraz respektowaniu jego praw,
- wzbogacanie bazy materiałowej przedszkola pozwala dzieciom na rozwijanie samodzielności w zakresie samodzielnego komponowania kanapek, nalewania zupy i napojów, nakładania potraw oraz podejmowania własnej aktywności i dbania o porządek w miejscu zabawy,
- we wszystkich salach znajduje się materiał dydaktyczny sprzyjający podejmowaniu przez dziecko aktywności we wszystkich sferach rozwojowych,
- materiały i pomoce pozwalają i pobudzają dziecko do samodzielnej działalności umieszczone są w zasięgu ręki dziecka,
- w każdej sali zorganizowane otoczenie sprzyja zaspokojeniu potrzeb dziecka (są w nich kąciki relaksacyjne, stały dostęp do wody) oraz respektowaniu praw dziecka (z kontraktem grupy na widocznym miejscu),
- nauczycielki w planowaniu miesięcznym oraz w planowaniu dziennym uwzględniają treści związane z wdrażaniem samodzielności u dziecka w różnych aspektach jego rozwoju,
- dzieci w czasie codziennego pobytu w przedszkolu mają możliwość wyboru formy własnej aktywności,
- dzieci czują się ważne, potrzebne, akceptowane, nabywają poczucie własnej wartości i stają się pewniejsze siebie,
- nauczycielki dbają o bezpieczeństwo dzieci, m.in. przeprowadzają z dziećmi pogadanki nt. bezpieczeństwa, zapoznają z zasadami ruchu drogowego, zasadami korzystania z ogrodu przedszkolnego i urządzeń się weń znajdujących, wspólnie z dziećmi tworzą kontrakty grup i konsekwentnie się doń odwołują w sytuacjach tego wymagających,
- dzieci opuszczające nasze przedszkole dzięki umiejętnościom nabytym na skutek realizowanego standardu mają lepszy start na nowym etapie edukacji – w szkole podstawowej.
Realizowany standard jest wyrazem dbałości nauczycieli Przedszkola Miejskiego Nr 101 w Łodzi o prawidłowy rozwój dziecka, który ma silny związek z jego spontaniczną, samodzielną aktywnością.
Samodzielność to naturalna fundamentalna potrzeba rozwojowa dziecka. Aby dziecko mogło się stać samodzielne musi nauczyć się jakże skomplikowanego świata zewnętrznego, musi poznać emocje, te pozytywne jak i negatywne, musi zgłębić własne możliwości i poznać własne ograniczenia. Wszystko to odbywa się na drodze prób i błędów, przez doświadczanie nowego, przez powtarzane zasady „akcja – reakcja”. Stworzenie warunków do samodzielnego działania, samodzielnego podejmowania decyzji jest jednym z podstawowych zadań nauczyciela. Bowiem tylko bezpieczne, bogate, uporządkowane, a przede wszystkim dostępne dla dziecka otoczenie sprzyja jego samodzielnemu działaniu, daje poczucie bezpieczeństwa, pobudza jego aktywność, rozwija wyobraźnię, zaspakaja ciekawość i podstawowe potrzeby dziecka, także te biologiczne, jak odpoczynek, picie i jedzenie, potrzeby fizjologiczne i to nie wtedy, kiedy jest na to czas, ale wtedy, gdy dziecko je odczuwa. Daje możliwość wyboru aktywności, celu, drogi i sposobu działania, co pobudza dziecko do myślenia, rozwija jego mocne strony, dodaje wiary we własne siły, uczy samodzielnego podejmowania decyzji. Własna aktywność dziecka wspiera jego rozwój, zarówno fizyczny, jak i psychiczny, emocjonalny, moralny, społeczny, zaspakaja jego ciekawość, daje możliwość samodzielnego doświadczania, przeżywania, po prostu do bycia. Chcąc pozwolić dzieciom na świadome, samodzielne uczestniczenie w organizacji życia przedszkolnego nauczycielki, pracownicy przedszkola dbają o to, by czuły się one gospodarzem swojego przedszkola, czuły się odpowiedzialne za jego istnienie, miały warunki do podejmowania różnorodnych, samodzielnych działań z odczuwaniem pełnej ich konsekwencji. Ważne jest w tym wszystkim to, aby jednocześnie czuły się w nim bezpieczne, zarówno fizycznie, jak i psychicznie.
Rolą n-la jest udzielanie pomocy dziecku („pomóż mi to zrobić samemu”) w procesie poznawania rzeczywistości. Pomoc taka jest możliwa wtedy, kiedy uznany zostanie przez nauczyciela priorytet dla samodzielnej aktywności dziecka i kiedy uznane zostanie jego prawo do poszukiwań, a także nauczyciel dołoży starań do zagospodarowania przestrzeni dziecka.
Ta przestrzeń, właściwe sprzyjające warunki są niezbędne do pobudzania dziecka do działań twórczych i myślenia twórczego, dają możliwość wykorzystywania przez nauczyciela w pracy z dzieckiem metod i technik twórczych.
Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola
Przedszkole Miejskie Nr 101 w Łodzi funkcjonuje od 1968r. Organizacyjnie jest przygotowane do prowadzenia 4 grup dziecięcych. Jednak od 2009r. w przedszkolu w odpowiedzi na potrzeby społeczne zorganizowano dodatkowo 5 grupę.
Obecnie dzieci uczęszczające do przedszkola mają do dyspozycji wyremontowany bezpieczny budynek przedszkolny. Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym pomoce dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów i utrzymaniu wysoko postawionych standardów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy.
Bogato wyposażony ogród przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu, prowadzeniu obserwacji przyrodniczych, badaniu rzeczywistości przyrodniczej i bezpośredniemu działaniu.
W Przedszkolu Miejskim nr 101 w Łodzi zatrudniona jest wykwalifikowana kadra pedagogiczna, wśród której znajdują się m.in. specjaliści w zakresie terapii logopedycznej i pedagogicznej. Nauczyciele tworzą życzliwą atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonalą organizację i przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci. Wzbogacają wiedzę i poszerzają swoje umiejętności w tym zakresie. Nad wszystkim czuwa wspomagając i motywując do pracy na wysokim poziomie Dyrektor Przedszkola.
Wszyscy pracownicy przedszkola (nauczyciele i pracownicy administracyjno – obsługowi) promują wartość wychowania przedszkolnego. Chętnie uczestniczą w szkoleniach mających na celu podniesienie jakości pracy przedszkola.
Istota procesów zachodzących w przedszkolu i ich efekty
W Przedszkolu Miejskim nr 101 w Łodzi nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Wykorzystują do tego celu arkusze obserwacji pedagogicznej dla dzieci 3-, 4- letnich, a dla dzieci 5-, 6- letnich arkusze diagnozy przedszkolnej. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Nauczyciele badają tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka. Współpracują w tym zakresie ze specjalistami z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole nauczycielki przekazują rodzicom do 30 kwietnia każdego roku szkolnego. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój różnorodnych zainteresowań i talentów dzieci. Nasi wychowankowie kończąc etap edukacji przedszkolnej osiągają pełną gotowość szkolną i są w pełni przygotowani do przekroczenia progu szkolnego i podjęcia z sukcesem nauki w szkole.
Metody stosowane w przedszkolu do pracy z dzieckiem
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego, a wśród nich:
- Metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń utrwalających.
- Metody oglądowe: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
- Metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie metody pracy:
- metodę projektu,
- elementy Pedagogiki Planu Daltońskiego
- twórcze metody aktywności ruchowej: K. Orffa, R. Labana, W.Sherborne,
- metodykę nauczania matematyki wg prof. E. Gruszczk – Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metody aktywizujące,
- techniki twórczego myślenia,
- metodę efektywnej nauki czytania i pisania wspieranej nagraniem,
- elementy pedagogiki zabawy
Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem
Przedszkole Miejskie nr 101 w Łodzi współpracuje z rodzicami. Do wypracowanych form tej współpracy należą:
- piknik jesienny połączony z Pasowaniem na Przedszkolaka,
- piknik wiosenny
- zebrania informacyjne,
- tydzień adaptacyjny dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- różnorodne spotkania integracyjne (m.in. wigilie klasowe, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Ziemi ),
- wykorzystywanie rodziców do roli eksperta w znanej im dziedzinie,
- zajęcia otwarte,
- dni otwarte dla naszych potencjalnych nowych wychowanków.
W Przedszkolu Miejskim nr 101 w Łodzi prężnie działa Rada Rodziców składająca się z przedstawicieli rodziców poszczególnych grup.
Dzięki otwartemu stylowi pracy przedszkola rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Współpracuje z różnorodnymi instytucjami m.in. z Biblioteką przy ul. Pięknej, z SP 42, 2, 164, i Szkolą Muzyczną przy ul. Sosnowej, z PM 124 i 88, ze Stowarzyszeniem „Otwarte drzwi”. Bierze udział w różnych akcjach np. „Gorączka złota”, „Zakręcone miesiące”.
Przedszkole Miejskie nr 101 bierze czynny udział w różnorodnych konkursach: plastycznych, recytatorskich, odnosząc sukcesy, dzięki czemu promuje umiejętności swoich wychowanków;
Ponadto dzieci w naszym przedszkolu poznają otaczający je świat, swoje miasto przez bezpośrednią obserwację uczestnicząc w wielu wycieczkach. Mają stały kontakt ze sztuką; nauczyciele organizują wycieczki do teatrów, na terenie przedszkola odbywają się cykliczne przedstawienia teatralne, koncerty muzyczne.
Dążymy do tego, aby każdy przedszkolak:
- był pewnym siebie i akceptował siebie takim, jakim jestem
- był otwarty
- był twórczy
- był tolerancyjny
- był wrażliwy na dobro i zło
- był prawdomówny
- był wrażliwy na krzywdę innych
- miał poczucie godności w stosunku do siebie i do innych
- potrafił ocenić postępowanie swoje i innych
- potrafił rozwiązywać konflikty zgodnie z obowiązującymi
- zasadami i przestrzegać wspólnie ustalone normy
- komunikować się z otoczeniem
- przestrzegał nawyki higieniczne i zachowania prozdrowotne
- szanował przyrodę i potrafił ją chronić
- współdziałał w zespole
- wykorzystywał zdobyte umiejętności do rozwiązywania
- problemów życia codziennego
Zasady przedszkola dot. „zdrowia” dzieci w naszym przedszkolu
- Obowiązkiem rodziców/opiekunów jest przyprowadzenia do przedszkola dzieci zdrowych. Nie przyprowadzamy dzieci, które: mają katar, kaszel, gorączkę (nie dotyczy alergii), są przeziębione lub chore, są w trakcie leczenia antybiotykowego i mają inne objawy, które mają znamiona przeziębienia lub choroby, nie praktykujemy podawania dzieciom typowych leków przynoszonych z domu.
- Każdą chorobę zakaźną, zatrucie dziecka rodzice/opiekunowie zgłaszają niezwłocznie do przedszkola, a także informują o przyczynie nieobecności dziecka powyżej 7 dni.
- W przypadku Przeziębienia powstałego w czasie pobytu dziecka w przedszkolu: obowiązkiem nauczyciela jest natychmiastowe powiadamianie rodziców/opiekunów jeśli stwierdzi on, że dziecko źle się czuje, dlatego też prosimy o aktualne numery telefonów kontaktowych, natomiast obowiązkiem rodziców/opiekunów, po otrzymaniu informacji, jest wcześniejszy odbiór dziecka jeśli nauczyciel stwierdzi, że dziecko źle się czuje lub ma objawy przeziębienia.
- Alergie: w przypadku kataru i kaszlu alergicznego rodzice/opiekunowie zobowiązani są przedstawić stosowne zaświadczenie od lekarza alergologa z wyszczególnieniem rodzaju alergii. Obowiązkiem rodzica/opiekuna, w przypadku alergii pokarmowej, jest dostarczenie pełnej listy produktów uczulających dziecko,
zaś obowiązkiem nauczyciela jest przestrzeganie diety dzieci alergicznych oraz metod postępowania, pod warunkiem, że zostało to pisemnie zgłoszone przez rodziców/opiekunów dziecka.
Wyjścia na dwór
Na dwór wychodzimy codziennie chyba że:
- wieje silny wiatr,
- pada deszcz, deszcz ze śniegiem, jest śnieżyca
- temperatura jest niższa od -10 stopni,
- na placu zabaw znajdują się kałuże i jest bardzo mokro lub ślisko,
- zaistnieją inne warunki pogodowe nie sprzyjające do wyjścia na zewnątrz.
Dziecko przyprowadzone do przedszkola, z założenia jest zdrowe i w związku z tym może wyjść na plac zabaw, spacer. Dziecko może pozostać w sali, jeśli zaczyna gorączkować lub pojawiają się pierwsze oznaki przeziębienia, choroby.